Konferensyra

Under det senaste halvåret har Moderna tider 1936 presenterat lite olika delar av vår pågående forskning på tre konferenser. Först var vi på DHNB 2024 i myggfria Reykjavík i slutet av maj, där vi hade turen att se ett vulkanutbrott på en mils håll. Sedan delade vi upp oss och presenterade på både eKulturseminariet i Stockholm och på ECREA i Ljubljana samma vecka.

DHNB 2024: AI-genererade visuella stereotyper och annotering av historiska fotografier
I år anordnades Digital Humanities in the Nordic and Baltic Countries (DHNB) i Reykjavík (tema: “From experimentation to experience: Lessons learned from the intersections between digital humanities and cultural heritage”). Moderna tider-presentationen leddes av forskare Maria Eriksson, som följdes av nykomlingarna (första konferenspresentationen) Robert Aspenskog och Mathias Johansson. Maria introducerade projektets grundläggande ramverk, frågeställningar och metoder. Robert delade sina reflektioner kring arbetet med att manuellt annotera tusentals historiska fotografier. Samtidigt som sådant arbete är mycket tidskrävande, så är det också nödvändigt för att kunna träna och utvärdera visuella AI-modeller med uppgifter som objekt- och miljöigenkänning. Robert förde en kritisk diskussion angående tidsåtgång visavi resultat inom ramen för vårt arbete med historiska fotografier. Slutligen presenterade Mathias ett av våra delprojekt där vi undersökt hur den generativa AI-modellen Stable Diffusion visuellt representerar skandinavisk historisk modernitet. Efter en inledande teoretisk introduktion visades ett antal exempel på hur bildmodellen ”ser” och representerar de olika skandinaviska nationerna genom påfallande stereotypiska raster. Publiken fick även se intressanta exempel på hur Stable Diffusion tenderar att ”hallucinera” när den används för bildupplösningsuppskalning. Mathias diskuterade möjliga anledningar till att generativa AI-modeller tenderar att stereotypisera och hallucinera när den ska visualisera historien.

eKulturseminarium Sverige
Vår huvudsakliga källa för 1930-tals fotografier är DigitaltMuseum som utvecklas och drivs genom det norsk-svenska företaget KulturIT. Under projektets gång har vi kommit i direkt kontakt med några av deras representanter, bland annat i möten med Nordiska Museet. Vi blev därför inbjudna att presentera vår forskning vid deras eKulturseminarium Sverige som i år hölls på Tekniska museet i Stockholm. Förutom att det alltid är trevligt att besöka Tekniska museet var detta ett fantastiskt sätt att direkt interagera med personer inifrån museiväsendet och försöka ge något tillbaka. Bland åttiotalet deltagare var vår systemutvecklare Mathias Johansson den enda representanten från universitetsvärlden. Majoriteten av besökarna kom från svenska museer som är del av KulturIT-nätverket och de resterande tio personerna kom från KulturIT. Seminariets två dagar var fullspäckade med intressanta presentationer om vad som pågår i nätverket, från versionsuppdateringar med nya funktioner och pågående forskningsprojekt (och en trevlig middag däremellan). Där ingick även presentationer om KulturITs tidiga experiment att bygga in AI i systemet. Sist på schemat låg Moderna tider där Mathias presenterade hur projektet använder sig av AI för att för att undersöka bildmaterialet, de svårigheter vi stött på och framsteg vi gjort under processen.

AI-Genererade bilder på ECREA
Moderna tider var representerade på den tionde ECREA-konferensen (tema: ”Communication & social (dis)order”) som ägde rum i Ljubljana, Slovenien i slutet av september. Emil Stjernholm och Fredrik Mohammadi Norén presenterade ett work-in-progress-paper – samförfattat med Maria Eriksson – som kritisk utforskar hur bildmodellen Stable Diffusion genererar visuella representationer av Skandinavien under 1930-talet. Med utgångspunkt i fältet för digital minneskultur argumenterar studien för att AI-genererade bilder utgör ett nytt medium för medieringen av det förflutna. Vi använder oss av visuell semiotisk analys, i kombination med kritiska perspektiv på AI-modeller och deras träningsdata, för att undersöka hur dessa modeller skapar syntetiska historierepresentationer, däribland modernitetssymboler och historiska figurer. Presentationen ingick i panelen ”Digital placemaking and national digital cultures” och på konferensen deltog över 1600 personer från olika platser i världen.